Ahlaklı
davranma insana haz verir. Bu haz insanın ahlaksız eyleminde alacağı nazaran daha az da
olabilir. (Fakat bu haz ahlakın nedeni olma yetisinden çok uzaktır. Çünkü insan
doğru olan acılı olsa bile ona atılmayı görev edinir). Hepimiz yaptığımız ahlaki eylemden sonra bir huzur hissederiz, ahlaklılık bizi mutlu eder. Ahlaki eylemlerimizin sonucu pekala bizi mutsuz da edebilir fakat ahlaklı davranmanın verdiği haz sonuçtan bağımsız olarak kalıcıdır. Şöyle düşünün ki sınavda kopya çekebilirdiniz ama kopya çekmediğiniz için kaldınız. Sınavdan kalmanız sizi mutsuz eder çünkü hazlar temel olarak çıkarlarla ilgilidir. Sınavda başarısız olma diğer rakiplere göre bireyi avantajsız bir konuma sokar bu da mutsuzluğa sebep olur. Ancak işin sonunda hala kopya çekmemenin verdiği bir mutluluk da vardır. Dolayısıyla Ahlak ve haz arasında da
uyum vardır. Peki ahlakın hazla sonuçlanması nasıl açıklanabilir. Teizm bunu
kolaylıkla açıklar. İslam’da ALLAH, yalnızca ahiretin efendisi değildir. Aynı
zamanda Dünyanın da efendisidir. Doğruluğu kendisine ilke edinen ALLAH kurduğu
düzenle dünyada da doğruyu yapana mutlak olmasa da bir avantaj sağlar. Pekala,
ahlaklı davranmak da her ne kadar nedenleri itibariyle haz dışı olsa da hazla
ödüllendirilir. Ancak teizm dışı düşünceler bunu temellendiremez. Naturalist
ateizmin tesadüf anlayışında herhangi bir ahlakı temellendirmek mümkün olmadığı
gibi neden ahlaklı iş yapanın ödüllendirildiği de cevapsız kalacaktır.
Platonizmdeyse her ne kadar platonist mantıktan ahlakı çıkarmanın bir yolu olsa
da ahlakın haz gibi özü farklı olana neden olması ve aralarındaki uyum iyi
açıklanamayacaktır.
Sonuç olarak
ahlaklı davranış insanın bazı arzularıyla koordineli çalışır Her ne kadar haz
ahlakın nedeni değilse de ahlaklı davranışın ödülüdür. Ahlak ile Arzuların
uyumunun en iyi açıklaması Teizmle mümkündür.
(mutluluk ve hazzı aynı anlamda kullandım)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder