Bildiğiniz gibi Britanyada arabaların direksiyonları
sağdayken ülkemizde ve diğer birçok ülkede soldadır. Herhalde hiçbirimiz “neden
onların direksiyonu sağda diyerek” Britanya halkını kınamıyoruzdur. Bundan
yaklaşık 70 sene önce Almanyada Yahudilerin yakılmasınaysa hala tepki
gösteriyoruz değil mi? Herhalde hiç kimse ”o gün Almanlarda böyleymiş, kültürel
farklılık” demiyordur bu duruma. Peki Britanya’da direksiyonun sağda olmasıyla
Almanyada Yahudilerin yakılması arasındaki farkın kaynağı nedir? Ahlak
yasalarının olduğuna inanırız herhalde herkese göre 3 yaşındaki bir çocuğun
kafasını kesmek yanlış bir şeydir, bu olayın Marsta geçmesi ya da başka
sebepler bunun kötü bir şey olduğunu değiştirmez. Dolayısıyla ahlak toplum kuralları
ya da toplumun çıkarlarını gözetmek olamaz. Hala ikna olmamışsanız şöyle bir
örnek vereyim. Düşününki dünyada siz hariç bütün insanlar 3 yaşındaki
çocukların öldürülmesinin iyi bir şey olması konusunda uzlaştı. Siz toplumun
kuralına isteyerek uyar ve “artık böyle” mi derdiniz yoksa bunu aptalca ve kötü
bir eylem olarak mı görürdünüz? Anladığımız gibi toplum çoğunluk ve zamanın
şartları gibi kavramlar ahlaktan uzaktır. Peki bu ahlakın ve yasalarının kökeni
nedir? Bazı yerlerde fazla yağmur yağdığından dolayı birçok bitki ölmektedir
bildiğiniz gibi. Peki biz yağmuru suçlar mıyız neden bitkileri öldürdün diye.
Hatta doğadaki yaşamı göz önüne alırsak, bir sırtlanın aslanın avını çalmasını
doğal bir eylem olarak mı yoksa yanlış bir eylem olarak mı düşünürüz? Peki
insanı ayıran nedir çünkü yukarıdaki davranışı insan yapınca yaptığını kötü
olarak nitelendiririz. Herkes hem fikirdir ki farklı olarak insan irade sahibi
ve ahlakın bilgisine sahip bir varlıktır. Peki bu bilginin kaynağı neresidir.
Bir az önce gördüğümüz gibi doğa ahlakın bilgisini içermez. Dolayısıyla bu
bilgi doğa üstüdür. Şimdi bunun neleri çözdüğüne bakalım. İnsanın ahlakın
bilgisine sahip olmasını açıklayacak muhtemel teorilerden natüralist ateizm
yukarıda geçen ahlakın hiçbir yönünü savunamaz. Ancak Teizm bunun en iyi
cevabını verir. Mutlak güç sahibi bir varlık insana irade ve ahlaklılık vermeye
kadirdir. Ayrıca ahlakı yaymak iyi bir şey olduğundan Tanrının da ahlaklı
olması sonucu çıkar ki bu teizm için bilinen bir şeydir. Kuranda da diğer kutsal
kitaplarda da ALLAH’ın iyiliğinden bahsedilir. Bununla birlikte ahlaklılık
evrenselleşme amacı da taşır. Ahlakın temel amacı en üstün iyiyi sağlamaktır.
Bu en üstün iyilikse dünyada yoktur. Dolayısıyla en üstün iyinin gerçekleşmesi
de ahiretin varlığıyla mümkündür. İyi olan Tanrı da bunu yaratmaya elbette
kadirdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder