2 Haziran 2017 Cuma

Politeizmin 2 basit çıkmazı




Naturalist ateizm sanılanın aksine son yüz yılda ciddi biçimde zayıflamıştır. Felsefi olarak tutarlı yanı yok denecek kadar azdır. Bu nedenlerle Ateistler önümüzdeki yıllarda daha çok politeist görüşlere sarılacaktır. Bütün politeist görüşlerin felsefi anlamda oldukça büyük açmazları vardır.Bu konuyla ilgili onlarca argüman verilebilir fakat ben yeterli olacağını düşündüğümden yalnızca ikisini vereceğim: Birincisi hiçbir politeist iddia “hakimiyet” problemini çözemez. İkincisi doğadaki kanunlar ve düzen politeist görüşler tarafından açıklanamaz.



1.      Hakimiyet problemi: Tanrı kavramı en basit şekilde her şeyin sebebi olan fakat sebebe ihtiyacı bulunmayan, her şeyi bilen, her şeye hükmeden, iradesiyle her şeyi yaratan, yöneten ve eksiksiz olan varlıktır. Dolayısıyla her şeye hükmedendir. Eğer bir varlık hükmedilense ya da hükmedemiyorsa yani sınırlı özelliklere sahipse bu varlığın tanrı olması mümkün değildir çünkü Tanrı nedene ihtiyaç duymayandır. Ayrıca eğer Tanrıya hükmeden onu sınırlayan bir güç varsa asıl Tanrı odur çünkü Tanrı eksiksiz sınırsız ve nedensiz olmak zorundadır. Sınırlı sonlu her varlık nedene ihtiyaç duyar. Akıl yürütme sonsuza kadar gidemeyeceğinden her şeye hükmeden ama hükmedilemeyen ve her şeyin nedeni olan bir varlık vardır diyebiliriz. Bu tanımlamalardan şu noktaya geçebiliriz: Eğer Tanrıdan başka bir Tanrı varsa ya 1.Tanrı ona(2.tanrıya) hükmedebilir ya da edemez. Eğer hükmedemezse 1.Tanrı, Tanrı olamaz eğer edebilirse 2.Tanrı, Tanrı olamaz. Sonuç olarak hakimiyet yalnızca bir varlığa hastır.

Not : bu eleştiri irade problemi, mükemmellik ve sonsuzluk problemi olarak dallandırılabilir fakat ben bir tanesini vermekle yetiniyorum.



2.      Doğadaki düzen: Amerikada İskandinavyada avusturalyada marsta ya da en uzak yıldızda aynı kurallar ve düzen geçer. Eğer Tanrıdan başka bir tanrı daha olsaydı her yerde aynı kurallar geçen düzenli bir doğa beklenmezdi. Çünkü o da belli bölgelerde kendi sistemini kurardı. Düşünün ki dünyada ve güneş sisteminde geçerli olan kanun yerçekimiyken Plutondan sonra yer itimi kanunu geçerli olabilirdi yani bir yerde kütle çekerken bir başka yerde kütle itebilirdi. Bir yerde demir iletkenken bir başka yerde iletken olmaya bilirdi. Belli bir zamana kadar su ısıtılınca kaynarken bir zamandan sonra su soğutulunca kaynayabilirdi. Bir yerde elektronlar eksi yüklüyken evrenin başka tarafında artı yüklü olabilirdi. Dolayısıyla evrende tamamen kaos hakim olurdu. Fakat biz biliyoruz ki doğa yasaları her yerde geçerli. Dolayısıyla yalnız bir tane Tanrıdan bahsedebiliriz.

Eğer göklerde ve yerde Allah'tan başka ilahlar olsaydı, (gökler ve yer) kaos içinde mahvolurdu: işte bu nedenle O her şeyden yüce olan Allah, O mutlak otorite sahibi, onların yakıştırdıkları her şeyin ötesindedir.” 21.22

“De ki: 'Sizin ortak koştuklarınızdan hakka iletecek olan var mıdır?' De ki: 'Allah hakka iletir. Öyleyse hakka ileten mi uyulmaya daha lâyıktır yoksa kendisi yöneltilmedikçe doğru yolu bulamayan mı? Size ne oluyor, nasıl hüküm veriyorsunuz!'” 10.35

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder