1-
Tasarım nedir, tasarımdan ne kastediyoruz?
2-
Evrim Teorisinin doğruluğu nasıl mümkündür?
3-
Dawkins’in tasarım karşıtı argümana cevap?
4-
Evrenin potansiyeli argümanı?
Tasarım nedir?
Tasarım bir şeyin amacına uygun olarak şekillendirilmesidir.
Bir şeyin tasarım olup olmadığının anlaşılması için o şeyin amacını düşünmek ve
amacına uygunluğunu test etmek gerekir. Ayrıca tasarım “büyük fotoğrafın”
ürünüdür. Şunu kastediyorum: Eğer Picasso’nun herhangi bir tablosunu alıp ona
yaklaşıp büyüteçle bakarsanız baktığınız şeyin tasarım olup olmadığını
anlamanız mümkün olmaz. Bunun iki sebebi vardır. Birincisi tablonun yapılış
amacı bütün olarak bir mesaj vermektir, ikincisiyse tabloda bir çizgiye takılıp
resmin tamamını düşünmeden onu anlamaya çalışmak saçma olur. Örneğin evinizdeki
eşyaların rastgele mi yoksa belli bir tasarımla mı yerleştirildiğini anlamak
şöyle mümkündür. Örneğin oturma odasında çamaşır makinesi varsa siz bunun tesadüfi
bir dizilim olduğunu düşünürsünüz çünkü çamaşır makinesi oturma odasının
amacına uygun değildir. Dolayısıyla
bir şeyin tasarım olup olmadığını anlamak için amaca uygunluğunu göz önünde
tutmalı ve bütünle birlikte düşünmeliyiz. Bütünü düşünmeden parçada tasarımı anlamanın
hatası da şuradadır: Bir araba düşünün ki egzoz borusu boğumlu olsun. Sizin bu
arabanın tasarım olduğunu açıklamanız için egzoz borusunun neden düz değil de
boğumlu olduğunu açıklamanız gerekmez. Eğer biz bir şeyin tasarım olduğunu söylememiz
için her şeyi açıklamamız gerekirse bu konuda hiçbir zaman karar veremeyiz.
Örneğin ben önümdeki bilgisayarın tasarım olduğunu anlamak için ekran kartının
şeklinin neden dikdörtgen olduğunu açıklama ihtiyacı duymuyorum. Birisinin
ekran kartının şeklinin neden öyle olduğunu anlamaması da bilgisayarın
tasarımlanmadığı anlamına gelmez.
Evrim teorisinin doğru olması nasıl mümkündür?
Evrim teorisinin doğru olması ancak insanın rasyonel bir
varlık olmasıyla mümkündür. Köpeğiniz samanyolu galaksisinin hareketiyle ilgili
bir yorum yapsa muhtemelen onu dinlemezdiniz. Eğer insan da irrasyonelse
yaptığı bilimsel teorilerin doğru olması için hiçbir sebep yoktur. Rasyonel
olan insanın evrimi anlaması için evrimsel sürecin rasyonel insana sebep olacak
potansiyele sahip olması gerekir. İnsanın teorilerinin doğru olması da yalnızca
evrimsel sürecin bir amaca yönelik olmasıyla mümkündür. Aksi takdirde “ne
oluyor da insanda evreni anlama potansiyeli var” gibi soruları cevapsız
kalacaktır. Evrenin evrimi çıkaracak potansiyelini biradan açıklayacağım.
Ayrıca insanın zihinsel yapısının tesadüfi bir süreçte ortaya çıktığına inanan
birinin evrim teorisine inanmak için hiçbir rasyonel temeli kalmayacağını iddia
ediyorum. Bunun sebepleri için Alvin Plantinga’nın “natüralizme karşı evrimsel
argüman” adlı makalesine bakılabilir.
Dawkinsin eleştirisine
cevap:
Richard Dawkins zürafanın gırtlağına giden bir sinirin kısa
mesafeyi tercih etmektense metrelerce dolaştığını gösteriyor. Daha
sonrasındaysa evrimsel sürecin bir tasarım olmadığıyla ilgili çıkarımını
paylaşıyor. Dawkins burada farkında olarak ya da olmayarak kendisine yakışır
bir hata yapıyor. Tasarım dediğimiz şey bir şeyin amacına uygunluğudur. Tasarım
deliline cevap ancak onun amacına uygun olmadığını göstermekle mümkün olur.
Tasarım nedir bölümündeki çamaşır makinesinin oturma odasında olmaması
gerektiği sonucu buna örnek olarak verilebilir. Örneğin Dawkins rasyonel
olmadığını gösterebilirse bu tasarım argümanına ciddi zarar verir çünkü dinler
açısından insanın amacı dinlerin doğruluğunu anlamasıdır. İnsanın amacı doğru
yolu anlaması ve o yolda yürümesi olarak gösterilirken eğer insan irrasyonelse
bu iddiaların doğru olması için hiçbir neden kalmaz. Ancak insanın irrasyonel
olduğunu göstermek demek her türlü bilimsel teoriyi çöpe atmakla mümkündür.
Dolayısıyla benim düşüncem ateizmin yalnızca septisizmle mümkün olduğu
yönündedir. Dawkins’in eleştirisi genişletilebilir. Örneğin insanın gözünün ve
bir çok organının daha iyi olacağı söylenmiştir. Ancak bunların hiçbirisi
insanın tasarım olduğu düşüncesine eleştiri getiremez. Çünkü bunların hiçbirisi
amaca zarar vermez. İnsanın gözü, insanın evreni anlaması için gayet
yeterlidir. Eğer insanın gözü veya diğer organları örneğin dinlerin doğruluğu
ya da yanlışlığını anlama konusunda yetersizse işte o zaman tasarım argümanı
zarar görür. Zürafadaki uzun sinir doğa açısından gayet normaldir. Çünkü
evrimin mümkün olması için hiçbir hayvanın eksiksiz olmaması gerekir. Aksi
takdirde bütün türler bir türün popülasyonunun çok hızlı artması ve diğer
türleri yok etmesiyle birlikte evrimin mümkünlüğü ortadan kalkardı. İnsanın
ölmesi de bir eksikliktir fakat bu tasarım olması iddiasına aykırı değildir.
Örneğin insanın ölmemesi mümkün olsaydı bu tasarım argümanına zarar verirdi
çünkü dinlerin ortaya koyduğu paradigmaya göre insanın varlığı ölme amacını da
içerir. Dolayısıyla, eğer insan ölümsüz olsaydı bu tasarım argümanlarına ciddi
zarar verirdi. Bir okulda bir sınıf düşünün. Bu sınıfta sıralar yoksa bu
sınıfın amacına aykırı olduğundan tasarım olduğuna karşı ciddi bir argüman
olabilir. Ancak bu sınıfta sıraların yerine masaj koltukları olmaması bu sınıfı
kötü tasarım ya da tesadüfi yapmaz. Çünkü masaj koltuklarının sınıfta olması
için bir sebep yoktur. Sınıfın amacı ders vermek olduğundan örneğin sınıfta bir
mutfağa da gerek yoktur. Sınıfın amacını bilen hiç kimse “neden bu sınıfta
masaj koltuğu yok ya da neden bu sınıfın büyük bir mutfağı yok” gibi bir soru
sormaz. Dolayısıyla amaca etki etmeyen hiçbir şey tasarım argümanına zarar
veremez. Böylece Dawkins’in eleştirisinin geçersizliğini göstermiş olduk. Fakat
şu soru sorulabilir: Neden Tanrı evrimsel süreçte bir sinirin bu kadar
dolaşmasına izin veriyor da kısa bir şekilde birleştirmiyor. Esasına bakacak
olursanız bu soru ilk bölümde bahsettiğim detaylarda boğulma hatasına bizi
götürebilir. Ancak birkaç mümkün sebep göstermek de fena olmaz. Örneğin eğer
zürafanın benzer genetiği aldığı dolayısıyla benzer sinire sahip olan atası
eğer daha kısa bir sinire sahip olsaydı bu zürafaların popülasyonunun ciddi bir
şekilde artmasına sebep olurdu, bu zürafanın yediği bitkileri yok edebilir ve
ekosistemin dengesini bozabilir ve belki de insanın ortaya çıkmasını
engelleyebilirdi. Dolayısıyla zürafanın uzun siniri doğadaki çeşitliği korumuş
olabilir. Dolayısıyla Tasarım argümanıyla bu örnek arasında en ufak bir çelişki
yoktur. En başta da belirttiğim gibi arabadaki egzozun neden boğumlu olduğunu
bilmeyen biri de arabanın bir tasarın olduğunu rahatlıkla anlar ki önemli olan
da budur.
"Göklerin ve yerin mülkü Allah'ındır. Dilediğini yaratır. Dilediğine dişiler ve dilediğine de erkekler bahşeder. Yahut onları erkekler ve dişiler olarak çift kılar. Dilediğini de kısır yapar. Şüphesiz O, bilendir, güç yetirendir." Şura 49-50
"Göklerin ve yerin mülkü Allah'ındır. Dilediğini yaratır. Dilediğine dişiler ve dilediğine de erkekler bahşeder. Yahut onları erkekler ve dişiler olarak çift kılar. Dilediğini de kısır yapar. Şüphesiz O, bilendir, güç yetirendir." Şura 49-50
Evrenin potansiyeli argümanı:
İyi bir filosof neden sorusunu sorar. Her iyi filozof da Leibniz'in sorusunu sormalıdır: Neden hiçbir şey yerine bir şey var? Ayrıca iyi bir filozof "neden evrende insanı, gözü, dna'yı, çeşitliliği, canlılığı vs. ortaya çıkaracak potansiyeli vardır?" sorusunu sormalıdır. Evrende bu fenomenleri ortaya çıkaracak potansiyelin varlığının açıklaması nedir sorusu ortaya konabilecek en önemli sorulardan biridir. Ben bu konuda bir kitaptan bir bölümü çok beğendim ve o kitaptakileri tekrarlamak istemediğimden bir kitap paylaşacağım
İyi bir filosof neden sorusunu sorar. Her iyi filozof da Leibniz'in sorusunu sormalıdır: Neden hiçbir şey yerine bir şey var? Ayrıca iyi bir filozof "neden evrende insanı, gözü, dna'yı, çeşitliliği, canlılığı vs. ortaya çıkaracak potansiyeli vardır?" sorusunu sormalıdır. Evrende bu fenomenleri ortaya çıkaracak potansiyelin varlığının açıklaması nedir sorusu ortaya konabilecek en önemli sorulardan biridir. Ben bu konuda bir kitaptan bir bölümü çok beğendim ve o kitaptakileri tekrarlamak istemediğimden bir kitap paylaşacağım
Bu kitaptaki 4. Argümana bakılabilir. Sn. Taslaman bu konuyu
çok güzel açıkladığı için bir kez daha tekrarlamaya gerek duymuyorum. http://www.canertaslaman.com/wp-content/uploads/2016/07/Allahın-varlığının-12-Delili-revize.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder